זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם

כבר בראשית הבריאה ניתנה חשיבות עליונה למושג שכולנו אוהבים לדבר עליו, לחשוב עליו ולקיים אותו – זוגיות
כאשר הבורא ברא את האדם מיד הוסיף וברא לו "עזר כנגדו"
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם"
כאשר מתבוננים בסיפור בריאת העולם והאדם ניתן לראות שהתורה מקדישה פסוקים רבים לנושא הזיווג (חיבור) בין איש לאישה
"וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹקים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם" (בראשית א כז)
"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ, אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" (בראשית ב יח)
"וַיִּבֶן השם אֱלֹקִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם, לְאִשָּׁה" (בראשית ב כב)
מראשית הבריאה חי האדם בצוותא וזאת למען תוכל האנושות להתפתח ולהתקיים. ע"י הפריה הדדית, גשמית ורוחנית, המקנים לו ערכים של נתינה, דאגה לזולת והשפעה טובה לסביבתו, מתפתח האדם וממלא את חייו באהבה והרמוניה, תקשורת וחברות.
זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם זאת על מנת שיהיה לו "עזר כנגדו"
"עזר כנגדו" – ראשית על האדם להבין שכל דבר העומד להתגלות לו בחייו בא לעזרתו, לאחר מכן יוכל להבין היטב את הכוונה במילה "נגדו".
המילה נגד נרמזה כבר במעמד קבלת התורה על הר סיני, שנאמר "ויעמדו שם כנגד ההר, כאיש אחד ובלב אחד" נגד = מול.
כאדם העומד מול מראה ורואה בה את עצמו (חוקיות המראה) כך גם בנוגע לזוגיות, כאשר כל אחד מבני הזוג הינו המראה של השני ובכך משלימים אחד את השני ופועלים תיקון בלבבות עד כדי "איש אחד בלב אחד".
בלשון הקבלה "פלג גופא" = חצי גוף (תבנית רוחנית) דהיינו שכל אחד שלעצמו נקרא חצי גוף וביחד, זכר ונקבה, נקראים גוף שלם.
במסכת סוטה (יז',א) בגמרא, נאמר :" איש ואישה זכו שכינה בניהם, לא זכו אש אוכלתן"
מה הכוונה במילה "זכו"? במה בדיוק הזוג אמור לזכות על מנת שתשרה בניהם השכינה ? יתרה מכך מי היא ומה היא "השכינה" ?
"זכו" – זכיה שהיא זכות הנובעת מהזדככות, טיהור ותיקון הנפש. כאשר בני הזוג עובדים יחד על התכונות הפנימיות, דהיינו, בירור בין טוב לרע, בין רצון לקבל (למען עצמו) ובין הרצון להשפיע (למען האחר) כאשר ביניהם שורה הכבוד והאהבה, נפעלת בנפשם הזדככות המובילה לחיבור הרמוני עד לכדי.. "כאיש אחד בלב אחד" – "זכו"
"שכינה" מלשון – שוכן (דר), אור הבורא הזך והמופשט, שוכן ומאיר בהם והם זוכים להתנהל ביניהם ובין שאר חלקי הבריאה, בהרמוניה מוחלטת. ויש גם שלא זכו…ואומר עליהם הפסוק "אש אוכלתן" דהיינו, כאשר נעדר אורו של הבורא מנפשו (מחייו) של האדם, נעדרת ממנו הראיה הברורה והיכולת לעבוד בצוותא. האותיות י' ו ה' מסמלות את שמו של הבורא. כאשר מוציאים את האות י' מן המילה איש ומוציאים את ה ה' מן המילה אשה, אנו נשארים עם המילה אש, אש מלחכת ביניהם, כעסים עולים, התקשורת קלוקלת והם הולכים ומתרחקים זה מזו….
לסיכום : "לא טוב היות האדם לבדו" עיקר עבודתו של האדם מתרחשת בתוך המערכת הזוגית, בעזרתה הוא מתפתח, גדל ומשתנה ובעזרתה הוא מביא לעולם תולדות ולכן קיימת חשיבות רבה לטפח ולשמר את המערכת הזוגית ואת התא המשפחתי.

שתף עכשיו

בלוגים קשורים

מָה זֶה נִיכּוּר הוֹרי? דְּרָכִים לְזִיהוּי וְטִפּוּל
ניכור הורי היא תופעה שבה אחד ההורים פועל, במודע או שלא במודע, כדי להרחיק את הילד מההורה השני. המניעים לניכור הורי הם מורכבים ומגוונים, ולעיתים נובעים משילוב של גורמים רגשיים, אישיים ומשפטיים, כולם מובילים למפח נפש וכאב גדול לכל הנוגעים בדבר, הורים וילדים.
הַכֹּל גָּלוּי, הָאָמְנָם?
בספר דברים פרק ל' נאמר "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב (גילוי) וְאֶת הַמָּווֶת וְאֶת הָרָע (הסתרה)...ובחרת בחיים" רק כאשר מתעורר בנו הרצון לגילוי אנו למעשה בוחרים בחיים
גִּשּׁוּר בִּרְאִי הַקַּבָּלָה
גישור בראי הקבלה היא דרך ושפה ליצירת תקשורת ממקום חדש ומפרה בעבור מערכת זוגית הנבנית על ערכי שיתוף או להבדיל סיום מיטבי של כל משבר, סכסוך או מחלוקת
דילוג לתוכן